
Työnäyte
Elovena: äänibrändäys
Elovenan äänibrändi herättää kesämuistot, ilon ja lämmön. Se tuntuu siltä, miltä elämä maistuu, kun sitä eletään täysillä.
Elovena on vahvasti suomalaisessa arjessa läsnä oleva tuotemerkki, joka 100-vuotisjuhlavuotenaan ansaitsi tunnistettavan visuaalinen identiteettinsä rinnalle ajattoman, tunnistettavan ja arvokkaan ääni-identiteetin. VILDin tavoitteena oli rakentaa äänibrändi, joka ei ainoastaan kuulosta Elovenalta – vaan tuntuu siltä, mitä Elovena on.
Lähtökohta: Täyttä eloa
Äänen suurin voima on olla tunteiden herättäjä. Tunteet linkittyvät usein myös muistoihin. Kun pohdimme minkä muiston tahtoisimme linkittää Elovenan 100-vuotiseen brändiin, ja jonka voisi kiteyttää Elovenan ”Täyttä eloa” –sloganiin, tiivistyi meillä ajatus seuraavaan tavoitteeseen:
Kun kuulija kuulee Elovenan äänibrändin, tulee hänelle ensimmäisenä mieleen itselle tärkeät kesämuistot Suomen luonnosta. Halusimme kutitella sitä nostalgianappulaa, joka tuo mieleen lapsuuden ja nuoruudet ajat: silloin kun kesä tuntui ikuiselta, huolta ei ollut mistään ja kaikki tuntui mahdolliselta. Välillä tuli pieniä kolhuja, mutta elämää elettiin täysillä ja hetkessä. Uskomme, että tällainen tunnemuisto yhdistää lähes kaikkia suomalaisia.
Tämän muiston ja siihen linkittyvän nostalgian tunteen halusimme herättää kuulijassa ja yhdistää Elovena-brändiin.
Sävellyksellinen ratkaisu: Melodia muistoista
Elovenan sävel liikkuu luonnollisesti, leikkisästi ja lempeästi. Se on rakennettu duurisävellajiin ja siinä käytetään nousevia melodioita tuomaan toiveikkuutta ja elämänmakua. Tunnelma on samaan aikaan ajaton ja moderni. Se syntyy akustisten soittimien ja ihmisäänen yhdistelmästä, jota viimeistellään maltillisesti elektronisin elementein ja pop-vivahtein. Elovenan äänibrändi on moniosainen dynaaminen sävellyskokonaisuus. Siinä on rauhallisia ambient-hetkiä, keskitempoisia osuuksia ja kevyen energisiä nousuja – kaikki suunniteltu niin, että niistä voidaan irrottaa erilaisiin käyttötarkoituksiin sopivia versioita.
Elämän makuinen äänilogo
Äänilogoa lähestymme usein siten, että siihen tiivistyy Brand Anthemin niin sanottu leitmotif eli melodinen fraasi, joka toistuu teoksessa muodostaen teoksen DNA:n. Myös Elovenankin äänilogoa lähestyimme tästä kulmasta, mutta tässä tapauksessa tuntui, että ”Täyttä eloa” -sloganiin se ei vielä riittänyt. Päätimme ehdottaa Elovenalle – monesti hieman enemmän uhaksi kuin mahdollisuudeksi koettua lähestymistapaa – ihmisen naurua. Elovenan tiimi innostui ajatuksesta ja lähdimme kokeilemaan ajatusta. Nauru voi viestiä monenlaisia viestejä ja haaste oli saada talteen juuri sellainen nauru, joka välittää kepeää elämäniloa ja positivista viestiä. Onneksemme meillä on kunnia työskennellä suomen eturivin äänitalentien kanssa, jotka pystyvät tuottamaan juuri sellaisen lopputuloksen, kuin pyydetään – oli sitten kyseessä spiikki, lauluharmonia tai äänilogon hyräily, joka muuttuu nauruksi. Tehtävään castattiin näyttelijä Saara Lehtonen, joka toimitti täydellisen elämän makuisen, positiivisuutta ja lämpöä henkivä lopputuloksen, joka istuu Elovenan brändiin, kuin nenä päähän.
Prosessi: tutkimuspohjasta workshopin kautta valmiiseen teokseen
VILDin lähestymistapa pohjasi neurotieteeseen, psykologiaan ja musiikkitieteeseen – siihen, miten ääni vaikuttaa tunteisiin ja muistiin. Projekti alkoi benchmark-analyysillä, jossa tutkittiin kilpailijoiden äänibrändejä ja tunnistettiin Elovenan erottautumistekijät. Tämän jälkeen järjestettiin yhteinen luovaa workshop asiakkaan ja mainostoimiston kanssa, jossa kirkastettiin äänibrändin tavoitteet, tyyli ja sävy. Prosessimme kiteytyy vanhaan sanontaan: hyvin valmisteltu on puoliksi tehty.
Lopputulos: ääni, joka yhdistää ajan ja tunteen
Elovenan uusi äänibrändi ei ole pelkkää mainosmusiikkia – se on tunnelma, muisto ja mielikuva, joka asettuu visuaalisen brändin rinnalle kuin tuttu tuoksu tai maku. Se rakentaa siltaa menneestä nykypäivään ja puhuu kuulijalle paitsi siitä, mitä Elovena on – myös siitä, miltä elämä tuntuu, kun sitä eletään täysillä.
Työnäytteitä

HS Lasten uutiset: tilausmusiikki
Tilausmusiikki radiomainoskampanjaan / 2025
Asiakas: HS Lasten uutiset
Mainostoimisto: Ryhmä Creative
Tuotantoyhtiö: VILD

Melatie: Dubbaus & miksaus
Norjalaisen Hellerudsvingen TV-sarjan suomiversion dubbaus ja miksaus / 2025
Asiakas: Yle
Tuotantoyhtiö: Kiraly

Finnair: äänibrändäys
Äänibrändäys / 2022
Asiakas: Finnair
Mainostoimisto: SEK
Tuotantoyhtiö: VILD