HS Lasten uutiset: tilausmusiikki

Työnäyte

HS Lasten uutiset: tilausmusiikki

Lasten uutisten kampanjabiisi yhdistää huumorin tärkeään sanomaan. Se puhuttelee sekä lapsia että aikuisia ja rakentaa siltaa sukupolvien välille.

Kuvaus
Tilausmusiikki radiomainoskampanjaan
Asiakas
HS Lasten uutiset
Mainostoimisto
Ryhmä Creative
Tuotantoyhtiö
VILD
Vuosi
2025
VILD Kirjoittanut: VILD
Julkaistu: 2.6.2025 klo 14.24

HS Lasten uutiset on Helsingin Sanomien lastenlukijoille suunnattu uutispalvelu, jonka tehtävä on tehdä maailmasta ymmärrettävä lapsen näkökulmasta. Radiokampanjassa haluttiin tehdä näkyväksi se, että uutisten seuraaminen ei ole vain aikuisten asia – vaan tapa kehittää lukutaitoa, uteliaisuutta ja maailmanhahmotusta jo varhain. Tavoitteena oli luoda radiomainos, joka resonoi lapsiin, mutta herättää myös aikuisten kiinnostuksen. Lopputuloksena syntyi biisi, joka yhdistää tiedon ja rytmin, leikin ja rakenteen – ja jossa uutinen muuttuu musiikiksi.

Lähtökohta: lapsille suunnattu kampanja, jonka aikuisetkin kuulevat

Radiomainonnassa Lasten uutisten haaste on kaksisuuntainen: viestin on osuttava lapsiin, mutta päätöksentekijä on aikuinen. Kampanjabiisiltä vaadittiin siis kaksikerroksista puhuttelevuutta – sen tuli olla hauska ja koukuttava lapselle, mutta samalla aikuisten tulisi pitää biisiä oivaltavana ja siitä tulisi jäädä positiivinen vaikutelma. Briefin keskeinen ajatus oli, että uutiset eivät tunnu enää niin uhkaavilta, kun ne ymmärtää. Siksi Lasten uutiset on niin tärkeä palvelu: se rakentaa medialukutaitoa, mutta ennen kaikkea maailmanlukutaitoa. Radiobiisin tuli välittää juuri tätä – leikin ja oivalluksen kautta.

Luova ratkaisu: Uutislähetys korvamatona

Meidän ratkaisu oli selkeä mutta oivaltava: tehdään kappale, jossa aikuiset kuulevat uutislähetyksen ja lapset hauskan ja koukuttavan biisin. Toteutuksen ytimeen valittiin idea samplata Lasten uutisten toimittajien ja uutisankkureiden repliikkejä, ja yhdistää nämä hieman kieli poskessa rakennettuun koukuttavaan tanssibiittiin. Kappale on samanaikaisesti ikään kuin uutislähetys ja radiobiisi.

Kohderyhmien tavoittaminen: viestintä kahdella tasolla

Biisin sävelkieli ja rakenne suunniteltiin kulkemaan kahdella tasolla. Lapselle se toimii rytmin, toiston, leikillisten fraasien sekä korvamatomelodian kautta – aikuiselle taas vokaalisamplejen kautta rakennettu kekseliäs tarinan kerronta johtaa oivallukseen ja ahaa-elämykseen, joka johdattelee positiiviseen mielikuvaan tuotteesta. Biisi ei pyri opettamaan – se aktivoi uteliaisuutta. Ja siinä on kampanjan ydin: lapsi ei ehkä muista kaikkea, mitä sanottiin, mutta hän haluaa kuulla lisää. Aikuinen taas ymmärtää metatason ja sitä myötä kokee parhaimmassa tapauksessa, että Lasten uutiset on palvelu, joka osaa kertoa maailmasta lapselle turvallisesti, mutta ilman aliarviointia ja värittämistä.

Lopputulos: kappale, joka jää päähän ja yhdistää sukupolvia

Kampanjabiisi onnistui yhdistämään huumorin tyylikkäästi tärkeään sanomaan. Se puhuttelee molempia kohderyhmiään ja rakentaa siltaa sukupolvien välille. Se ei selitä, vaan antaa kuulian itse oivaltaa ja sen myötä koukuttua.


Työnäytteitä

Hirttämättömät Hero Juliste.jpg

Hirttämättömät (2023): Äänisuunnittelu

Äänisuunnittelu Hirttämättömät (2023) elokuvaan / 2023
Tuotantoyhtiö: Backmann & Hoderoff

Näyttökuva 2025-06-03 kello 14.43.49.png

Elovena: äänibrändäys

Äänibrändäys / 2025
Asiakas: Elovena
Mainostoimisto: N2
Tuotantoyhtiö: VILD

Screenshot Melatie.png

Melatie: Dubbaus & miksaus

Norjalaisen Hellerudsvingen TV-sarjan suomiversion dubbaus ja miksaus / 2025
Asiakas: Yle
Tuotantoyhtiö: Kiraly