
Työnäyte
Konflikti: äänisuunittelu
Pienten ja suurten äänten vuoropuhelua kansainvälisessä tuotannossa.
Joulukuussa 2024 julkaistu ”Konflikti” on Aku Louhimiehen ohjaama 6-osainen draamasarja. Konfliktissa seurataan niin sotilaiden kuin poliittisen johdonkin näkökulmasta tilannetta, jossa tunnuksettomat sotilaat ovat ottaneet Hankoniemen hallintaansa. Sarjan on tuottanut Backmann & Hoderoff.
Massiivinen projekti
Konflikti on budjetiltaan yksi suurimmista Suomessa koskaan tehdyistä televisiosarjoista. Tuotantoyhtiön tavoitteena oli alusta lähtien tehdä kansainvälisen vertailun kestävää laatua. Äänityön näkökulmasta oli selvää, että paljon toimintakohtauksia, aseita ja ajoneuvoja sisältävä sarja vaatisi runsaasti resursseja ja ennakkosuunnittelua. TV-sarjan sijasta ajattelimmekin usein tekevämme kolmea peräkkäistä pitkää elokuvaa. Tuotanto oli myös erittäin kansainvälinen, niin kameran edessä kuin kulisseissakin. Jälkiäänityksiä tehtiin etäsessioina ainakin USA:sta, Englannista, Irlannista, Ranskasta ja Ukrainasta käsin.
Todellisuus vs. Hollywood
Yksi ensimmäisistä keskusteluistamme ohjaajan kanssa käsitteli sitä, miten realistisilta sarjassa kuultavien aseiden halutaan kuulostavan. Todellisuudessahan aseet eivät usein kuulosta juurikaan siltä, jollaisina olemme tottuneet niitä elokuvissa kuulemaan. Löysimme Akun ja äänileikkaaja Timo Säilän kanssa oikealta tuntuvan linjan melko nopeasti jostain kahden ääripään välistä; aseiden tulee kuulostaa uskottavilta, mutta samaan aikaan elokuvallisesti vaikuttavilta ja uhkaavilta. Samanlaista harkintaa käytettiin myös esimerkiksi helikopterien kohdalla.
Luontoa ja raskasta kalustoa
Yksi mielenkiintoisimmista elementeistä Konfliktin äänisuunnittelussa syntyy mielestäni kontrastista luonnon ja koneiden äänten välillä. Suomen keskikesän luonto on täynnä elämää, jopa öisin. Lintujen, hyttysten ja hiljaisesti havisevien lehtien harmonia rikkoontuu, kun paikalle vyöryy maahan tunkeutuvien joukkojen panssarivaunuja ja kuorma-autoja megafoneineen. Dynamiikka hiljaisten ja todella äänekkäiden hetkien välillä toimii mielestäni sarjassa hienosti.
Pään sisä- ja ulkopuolella
Konflikti-sarjassa pyritään usein esittämään, miten hahmot kokevat ympärillään tapahtuvat asiat tunnetasolla. Henkilöhahmojen kokemaa pelkoa, painetta tai hämmennystä voidaan tehokkaasti välittää katsojalle äänisuunnittelun keinoin. Oikein ajoitettu äänten vääristyminen, vaimeneminen tai puuttuminen kokonaan asettaa katsojan hahmon pään sisään, subjektiiviseen tilaan, jolloin pääsemme kuulemaan sen, mitä hahmo kuulee. Harkittu ja hallittu liikkuminen subjektiivisen ja objektiivisen äänikerronnan välillä on toinen tapa lisätä kohtausten dynamiikkaa ja vaikuttavuutta.
Keskustelun herättäjä
Julkaisunsa jälkeen Konflikti herätti odotetusti paljon keskustelua, ja sai osakseen niin kehuja kuin haukkujakin. Sarjan teknistä laatua on yleisesti ottaen pidetty korkeana. Katsojia sarja keräsi todella paljon, ja se palkittiin myös parhaana draamasarjana Kultainen Venla-gaalassa. Sarjaa on tähän mennessä esitetty ainakin Ranskassa, Espanjassa, Puolassa, Baltian maissa ja Ukrainassa.
Työnäytteitä

Finnair: äänibrändäys
Äänibrändäys / 2022
Asiakas: Finnair
Mainostoimisto: SEK
Tuotantoyhtiö: VILD

Melatie: Dubbaus & miksaus
Norjalaisen Hellerudsvingen TV-sarjan suomiversion dubbaus ja miksaus / 2025
Asiakas: Yle
Tuotantoyhtiö: Kiraly

HS Lasten uutiset: tilausmusiikki
Tilausmusiikki radiomainoskampanjaan / 2025
Asiakas: HS Lasten uutiset
Mainostoimisto: Ryhmä Creative
Tuotantoyhtiö: VILD